top of page

Een gesprek met Nikon ambassadeur Maaike Schauer ||A conversation with Nikon ambassador Maaike Schau

VieuwBug communitylid Maaike Schauer is een 33-jarige fotograaf uit Vaals, Zuid-Limburg.

Voor haar is fotografie een vorm van communicatie, een uitlaatklep, een kunstvorm, een hobby en haar werk sinds maart 2015. Maaike werkte als docent, logopedist en adviseur in het speciaal en regulier onderwijs voordat ze haar eigen bedrijf Schauer Fotografie oprichtte.

Ze verdient inkomsten door te werken als een school fotograaf en door het fotograferen van bruiloften, familie, en bedrijf verslagen en binnenkort zal ze beginnen met het geven van haar eerste workshops.

Wat inspireerde je om fotograaf te worden?


Wat inspireerde je om fotograaf te worden?

Ik ben al geïnteresseerd in fotografie sinds ik een kind was. Echter, om praktische redenen een koos voor een carrière in een andere industrie. Toen werd ik ziek in 2006 en besefte dat als mijn hart ergens anders was, ik moest iets mee doen nu, en niet wachten … omdat het leven kort en kwetsbaar is. Het realiseren van dit, inspireerde me om een leven als fotograaf te kiezen. Mijn kinderen (tweeling, nu 6 jaar oud) inspireerde me om het leven vast te leggen zoals je dingen voor de eerste keer ziet. Zoals baby’s en kinderen doen; zuiver en zonder oordeel.

Wat was je eerste camera en waar schiet je vandaag mee?


Wat was je eerste camera en waar schiet je vandaag mee?

Mijn eerste camera was een analoge Praktika camera. Mijn eerste digitale SLR was een Olympus e-500. Tegenwoordig fotografeer ik met Nikon, voornamelijk met een D850 en D750.

Probeer je conceptueel te zijn of laat je het gevoel achter een foto liever zien?

Zowel. Omdat ik een fotograaf voor de kost ben, fotografeer ik veel gezinnen en kinderen. Ik hou ervan om deze mensen te leren kennen en ze vast te leggen zoals ze zijn en voelen. Maar afgezien van dat ik graag mijn eigen creativiteit te uiten door het maken van conceptueel werk. Ik zou graag meer conceptueel werk te maken in de toekomst.

Als iemand naar je foto’s kijkt, wat wil je dan dat ze er vanaf halen, wat probeer je dan te communiceren?


Als iemand naar je foto’s kijkt, wat wil je dan dat ze er vanaf halen, wat probeer je dan te communiceren?

Ik ben een blije fotograferen als ik erin slagen om te passeren als ‘sonder’; het besef dat iedereen om je heen een leven buiten je heeft, net zo levendig en complex als dat van jezelf.

Wat heeft fotografie voor u gedaan?


Wat heeft fotografie voor u gedaan?

Fotografie is volledig verweven in mijn leven. Het maakte me de persoon die ik nu ben. Het gaf me veel geweldige connecties, vriendschappen en inzichten, en ik ontmoette zelfs mijn verloofde door middel van fotografie.

Wat heb je in je cameratas?


Wat heb je in je cameratas?

Nikon D850, Nikon D750 Nikkor 24-70 f2,8 Nikkor 80-200 f,28 Nikkor 50mm 1,4

Als je moest een lens die men zou zijn en waarom kiezen?


Als je moest een lens die men zou zijn en waarom kiezen?

Het zou mijn 80-200 f2,8 lens, omdat deze lens bepaalt vooral mijn stijl. Hoewel deze lens is niet de beste keuze voor studio werk.

Wat zijn uw 3 tips voor anderen die willen betere fotografen te worden?


Wat zijn uw 3 tips voor anderen die willen betere fotografen te worden?

1. Probeer altijd kritisch te zijn over je eigen werk. Er is altijd ruimte voor verbetering. Altijd.

2. De wereld van de fotografie is een spannende, dynamische en creatieve wereld. Maar ook een harde wereld omdat je iets persoonlijks weggeeft aan de wereld en er veel concurrentie is. Kritiek is een deel van dit woord. Probeer ervan te leren en laat de dingen niet onder je huid gaan. Het hoort bij het werk.

3. Als je serieus bent over fotografie investeren in een goede lens als een 24-70 f2,8 en een goede full-frame body. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Goede apparatuur is niet van plan om je een goede fotograaf. Maar als je eenmaal weet dat de basis, laat technologie niet in de weg van uw creativiteit.

Heb je negatieve feedback ontvangen van je werk?


Heb je negatieve feedback ontvangen van je werk?

Zowel goede feedback als negatieve feedback maken deel uit van het werk. Ik ben een zeer gevoelig persoon. Als ik 1000 positieve opmerkingen over een foto en een negatieve, de negatieve opmerking kon houden me wakker ’s nachts. Aan de ene kant denk ik dat dit deel uitmaakt van mijn kwaliteit, om kritisch en gefocust te blijven groeien. Aan de andere kant, als je wilt overleven in dit bedrijf moet je een manier vinden om te gaan met negatieve opmerkingen. Ik heb er net voor gezorgd dat ik alleen afbeeldingen publiceer waar ik me 100% zeker van voel. Zolang ik weet dat een beeld zowel weerspiegelt iets persoonlijks en is technisch correct, negatieve feedback zal me niet bewegen dat diep.

Als je zou kunnen hebben de gave van een grote fotograaf die zou het zijn en waarom?

Ik zou graag een lang gesprek hebben met Annie Leibovitz. Ik bewonder haar creativiteit en ik zou graag zien hoe ze een beeld creëert.

Wat is de meest voorkomende fout die je ziet mensen maken bij het fotograferen deze dagen?

Start geen fotografiebedrijf voordat u alles weet over hoe uw apparatuur werkt.

Hoe bepaal je waar je een foto wilt maken?

Ik vraag me af hoe kleur ik me voel. Dan kies ik een locatie die aan mijn eisen voldoet.

Wat is je doel met je fotografie?

Ik hoop dat ik ooit in staat zal zijn om meer mensen te bereiken. Ik zou heel blij zijn als het gebeurt door mijn beelden, zou ik graag om mensen te laten beseffen dat we allemaal hetzelfde zijn. Met onze eigen gedachten, gevoelens en emoties. En natuurlijk, beter worden.

Bekijk Maaike’s ViewBug profiel.


Bekijk ook mijn verzameling Portreftfoto’s hier beneden

Join the World’s Best Photo Contests Zie de volledige collectie via de link hier beneden Bron: A beautiful collection of My third series of beautiful women photos – Theo-HerbotsViewBug.com



BEKIJK HIER DE LAATSTE BLOGBERICHTEN




VERNEEM MEER OVER MIJN BLOG & FOTOGRAFIE

KLIK OP DE AFBEELDING HIER BENEDEN



Deel met Familie, Vrienden en Kennissen, zij zullen U dankbaar zijn | *•.¸♡ ᴡᴏʀᴅᴘʀᴇs-ʙʟᴏɢɢᴇʀs ɢᴇʙʀᴜɪᴋ ᴅᴇ ʜᴇʀʙʟᴏɢ-ᴋɴᴏᴘ ♡¸.•*

0 weergaven

Comments


bottom of page