top of page

Tips over fotowedstrijden ||Tips about photo competitions

Tips over deelname aan fotowedstrijden


Dus je wilt een fotowedstrijd winnen, eerste plaats, en alle online lofbetuigingenkrijgen die samen komen met het winnen. En je hebt een aantal mooie goede foto’s, ook- iedereen vertelt je zo!

Maar je bent niet in staat de fotowedstrijden te winnen die u in brengt , en je kan niet achterhalen waarom.

Maar meer dan dat, wil je weten wat te doen- vanaf nu!- om uw foto’s beter te maken, zodat ze de eerste plaats behalen.

Zadel kleine hondjes op, we gaan op een wilde en soms hobbelige rit om uit te vinden wat je moet doen om een fotowedstrijd te winnen!

Ik heb het geluk gehad te zijn gevraagd om een verscheidenheid van fotowedstrijden rechter te zijn in de afgelopen jaren.

Ik heb beoordeeld voor alles van lokale camera clubs tot internationaal bekende wedstrijden … En ik heb zelfs beoordeeld voor de Emmy’s.

Dit betekent niet dat ik altijd weet wat goed is of dat ik perfect ben … of zelfs dat ik een goede smaak heb!… maar het betekent dat ik veel inzendingen heb gezien, en ik heb een goede hoeveelheid tijd doorgebracht aan de andere kant van de muur.

Ik weet wat er gebeurt daar, ik weet dat de discussies rechters hebben onder elkaar, en ik heb een vrij goed idee van wat werkt, en wat niet.

In mijn ervaring, heb ik gemerkt wat ik zie als vier verschillende niveaus van fotografie in de wedstrijd inzendingen.

Het eerste niveau noem ik The Snapshots, in Fotowedstrijden

de casual beelden die we allemaal maken- meestal met onze iPhone- van iets dat onze fantasie vangt.

Typisch, het onderwerp zal worden gecentreerd, de verlichting niet zo perfect, de framing een beetje ruw, maar het onderwerp is echt aantrekkelijk (althans voor de fotograaf). De Snapshot mislukt omdat het nooit vertaalt de eerste aantrekkingskracht die de fotograaf kreeg om het beeld te nemen in de foto en dus naar de kijker.

Typisch, de fotograaf is gewoon niet genoeg ervaren of heeft niet genoeg tijd besteed crafting de foto om de boodschap duidelijk te maken.

En dat is prima. We beginnen allemaal ergens, en dit zijn 90% van alle foto’s die we nemen- zelfs ons professionals.

Deze laag van het beeld dient een doel. Maar ze zullen nooit winnaars zijn omdat ze zeer gewoon en zeer saai zijn, behalve de persoon die ze heeft meegenomen.

En toch is de helft van de inzendingen in de meeste wedstrijden op dit niveau.

Les? in Fotowedstrijden

Als je moet zeggen dat de foto niet echt vast te leggen hoe het was om daar te zijn, dan heb je gefaald. Met slechts een beetje inspanning, stijgt U naar het volgende niveau.

Dit next-level ik noem ze The Semi-serious Images. in Fotowedstrijden

Dit zijn foto’s die iemand stopt en een beetje aan het denken zet.

Het onderwerp is iets van op zijn minst passerende rente.

De focus is over het algemeen scherp en de camera is vlak. Het is duidelijk dat de fotograaf wat moeite doet in het proberen om een goed beeld te maken.

Waar beelden van deze laag meestal tekort schieten is dat de fotograaf gewoon niet genoeg geoefend is in het maken van beelden, zodat ze veel van de kleine dingen missen.

Of ze zijn zo gericht op een aspect van het beeld dat alle andere elementen uit elkaar vallen.

Dingen zoals over- of onderbelichting in delen van het beeld, lenscorrectie problemen, of te hard duwen op die duidelijkheid slider. Dit kunnen ook beelden zijn waar de fotograaf iets nieuws probeert en nieuwe vaardigheden leert, maar die vaardigheden nog niet volledig in het beeld als geheel heeft geïntegreerd.

Terwijl deze beelden laten zien dat de kunstenaar op weg is naar het maken van een aantal gewoon geweldige beelden, ze gewoon niet genoeg ervaring hebben om alle kleine nuances in hun beelden te controleren.

Dit zijn waarschijnlijk de volgende 90% van de inzendingen in een bepaalde wedstrijd die ik oordeel.

Het derde niveau komt in de zeldzame lucht: in Fotowedstrijden

The Great Images. Deze beelden vallen op. De kleuren pop. Er zijn geen afleidingen van het onderwerp.

Het gewas is perfect. De horizon is vlak. De foto’s hebben geen beweging-onscherp en zijn tack-scherp (tenzij ze niet).

Dit zijn beelden waarin alle technische vaardigheden van een fotograaf samenkomen, en er zijn geen (zelfs geen kleine!) fouten.

Het belangrijkste is dat deze beelden een inherent verhaal in zich hebben. Alle elementen van de afbeelding feedback in dat verhaal.

Dit zijn gewoon geweldige beelden. Ik kan de hele dag goede foto’s schieten, maar ik krijg maar één beeld op dit niveau per maand (als dat). Dit brengt een belangrijk concept voor nieuwe en jonge fotografen om te leren: je ziet alleen mijn beste beelden.

Ik ga niet zomaar uit, plant mijn statief, zet mijn vinger in de lucht, druk op de sluiter, en heb een instant meesterwerk …. Ik schiet veel om een beeld dat ik zou zelfs overwegen te laten zien in het openbaar . (Ik heb net gecontroleerd mijn Lightroom bibliotheek, en ik heb 16K beelden die ik heb geschoten voor de lol dit jaar, en bijna dat veel meer heb ik professioneel geschoten … en het is pas juli.) Om te krijgen wat ik beschouw als de grote beelden, zal ik schieten honderden of zelfs duizenden slechte, middelmatige, of begaanbare beelden.

Maar die zul je nooit zien. En ik leer van die fouten en misstappen als ik werk in de richting van het verfijnen van dat volgende grote beeld. U moet duizenden beelden schieten om er te komen, ook.

Het hoogste niveau in Fotowedstrijden is natuurlijk

De winnaars. De afbeeldingen op dit niveau zijn vrijwel hetzelfde als het derde niveau…. ze voegen gewoon MAGIE toe. En die magie is iets waar je geen controle over hebt, maar je weet zeker wanneer het gebeurt. Het kan een straal zonlicht zijn die door de onweerswolken schijnt en die eenzame boom raakt die in een veld staat … of het is het terugrennen dat recht door de loop van je lens staart terwijl hij de doellijn passeert … maar wat het schot ook is, het is dat extraatje dat je geweldige foto naar een hoger niveau tilt. Ik heb het geluk gehad dat dit moment 4-5 keer in mijn leven is gebeurd, en elke keer dat ik wist zodra ik op de ontspanknop drukte, had ik een winnaar vastgelegd. Ik hoefde niet te chimpen, ik voelde die magie gebeuren en wist dat ik een winnaar op mijn kaart had staan.

De volgende keer dat je weg bent,

en er valt iets in je op, denk er dan niet eens aan – schiet erop. Nu chimpansee. Wat vind je leuk en wat vind je NIET leuk? Kijk nu terug naar je onderwerp. Vraag jezelf af, wat was het met dat gebouw (of rivier … of vliegtuig) waardoor je erop wilde schieten? Kijk nu terug naar je afbeelding en vraag jezelf af of je dat in je foto hebt vastgelegd.

Met wat u voor het eerst naar het beeld trok in gedachten, (Fotowedstrijden)

begint u met het verfijnen en inzoomen op het onderwerp en de focus van uw foto. Wat kunt u doen om het onderwerp te verduidelijken? Omhoog of omlaag gaan? Ik wed dat het er bijna altijd bij zal zijn! Doe dat. Chimp weer. Herzie opnieuw. Oordeel opnieuw. Hoe is de belichting nu? Zijn er afleidende elementen? Hoe kun je ze verwijderen? Doe nu het hele proces opnieuw! Laten we, als je dat allemaal hebt, eens naar de voorgrond en de achtergrond kijken. Voegt dat toe of doet dat afbreuk? Wat moeten we veranderen? Komt er iets in het frame dat afleidt, zoals boomtakken, gebouwen of telefoonpalen? Beweeg en beweeg opnieuw. Controleer alles nog een keer.

Besteed een uur aan een afbeelding in plaats van een vluchtige blik.

Wees je eigen slechtste rechter, en wees wreed, maar maak het allemaal beter. Laat dat beeld zeggen wat je oorspronkelijk zag, en zorg ervoor dat het op geen enkele manier iets anders zegt. Hoe meer je dit doet, hoe sneller en beter je erin komt. Gebruik je telefoon om je te helpen bij het inlijsten (dat is een grote hulp, geloof me!). Vraag je vrienden om hun mening.

Heck, e-mail me, ik ben vrij vrij met mijn mening! Maar geef die meningen gewicht. Het klinkt misschien leuk als al je vrienden zeggen dat je een mooie foto hebt gemaakt, maar als het geen werkende fotografen zijn, betekent het misschien niet zo veel. Omgekeerd, als een professional u een kritiek geeft waar u het misschien niet mee eens bent, moet u misschien goed luisteren. Ik weet dat het moeilijk is om iemand je iets te horen vertellen waar je aan hebt gewerkt, dus er is meer werk nodig om echt goed te zijn … maar van wie ga je meer leren?

Leer je camera. Lees wat het wel en niet kan doen. Wees niet bang voor “M” – welkom!

Het probleem met het laten kiezen van een sluiter, diafragma of ISO door een camera is niet dat je geen controle hebt, maar dat je niet weet wat hij doet en waarom. Je weet niet hoe het veranderen van dit effect daarop zal hebben. Je kunt niet alleen lezen wat een snelle sluiter doet … of een klein diafragma … je moet weten wat ze doen en hoe ze je uiteindelijke foto’s beïnvloeden. U moet weten hoever u ISO op uw camera kunt pushen voordat de ruis onaanvaardbaar is. Maak fouten, het is oké! Leer gewoon van hen. Druk op wat de camera kan doen en wat u ermee kunt doen.

Je moet ook echt goed in post-processing. Schiet foto’s die taai zijn, en werk ze in de post om te zien wat je wel en niet doen. Beugel- en laagafbeeldingen met een breed dynamisch bereik en maken geweldige afbeeldingen van deze elementen. Gebruik GEEN HDR-software, meng de lagen zelf. Als iets er niet natuurlijk uitziet, ga dan terug. Een onnatuurlijk uitziende foto zal nooit een wedstrijd winnen.

Zet jezelf in een onbekende omgeving en zie hoe je het doet.

Schiet je architectuur? Ga dan vanavond uit en schiet de Melkweg neer en zoek uit hoe je het zelf moet doen! Ik ben lid geworden van een lokale Facebook-modellengroep omdat ik niet weet hoe ik mensen moet fotograferen en modellen moet regisseren. Het was een geweldige ervaring en ik heb veel geleerd…. en maakte veel goede nieuwe vrienden in het proces. Stap uit je comfort zone, en doe je best. Je zult slagen!

Tot slot moet je een harde redacteur worden. Wees je eigen slechtste criticus. Als mensen je vertellen dat een beeld echt goed is, vraag dan hoe het beter kan. Als mensen je vertellen wat je verkeerd hebt gedaan, luister dan harder. Maar vooral gewoon brutaal en emotieloos zijn. Ik geef niet om de achtergrond-verhaal op een beeld, als het middelmatig is, is het gegaan. Het is veel beter om drie geweldige beelden in uw portefeuille dan 20 goede. Mensen herinneren zich het beste wat je ze laat zien… en het ergste. Dus zorg ervoor dat je ergste is nog steeds geweldig.

Denk niet dat je een momentopname maken die de weegschaal opklimt met enige vorm van bewerking. Niet bewerken …. Maar niet over-bewerken. Denk niet dat je een slecht beeld opslaan door het zwart-wit te maken. Voer geen off-topic afbeeldingen in. Voer geen 3 versies van dezelfde afbeelding in. Voer geen “alright” foto’s in, voer alleen je beste in. Vat het niet persoonlijk op, we leren allemaal en worden allemaal beter!

Iemand vertelde me ooit dat fotografie is 5% het nemen van foto’s en 95% probleemoplossend. Dat aantal is misschien niet te ver weg, maar ik vind ook de genoemde verhouding is een beetje optimistisch. Gewoon het nemen van een foto is niet genoeg. CRAFTING dat beeld om meer dan alleen een momentopname is KEY. Je moet dat lichaam van kennis opbouwen, zodat je problemen oplossen die je tegenkomt. En als je het onverwachte ontmoet, zul je de ervaring hebben om een goed oordeel te vellen over hoe je je obstakels overwinnen.

Om zeker te zijn, zijn er wedstrijd winnaars die schieten in alle auto, die geen gebruik maken van statieven, die alleen schieten HDR, enz. Misschien hebben ze geluk. Of misschien weet je niet alles wat er in hun beelden. De enige manier waarop ik weet zeker om beter te worden is om te werken, hard te werken, en nieuwe dingen te proberen. Nooit turn down een shoot, of een kans om te schieten. De ene rode draad over alle beelden die ik heb geschoten: Ik was er. Je zorgt ervoor dat je er bent als je magische schot gebeurt, ook.

Over de auteur:

Dave Koch is een viewbug PRO+ lid en een bekroonde landschaps-, portret- en actiefotografie in SLC Utah. Dave is de drievoudige winnaar van Utah’s Best of State Nature Photographer, 2017, 2018 & 2019. Bezoek Dave’s profiel om meer van zijn foto’s en de foto’s die hij heeft ingediend bij de fotografie wedstrijdente zien, en zijn website om meer te leren over zijn werk en diensten.


MIJN VIEUWBUG

BEKIJK AL MIJN ACTIVITEITEN OP VIEUWBUGRead More


PORTFOLIO

LMIJN BELANGRIJKSTE FOTO’S OP MIJN PORTFOLIORead More

Deel met Familie, Vrienden en Kennissen, zij zullen U dankbaar zijn | *•.¸♡ ᴡᴏʀᴅᴘʀᴇs-ʙʟᴏɢɢᴇʀs ɢᴇʙʀᴜɪᴋ ᴅᴇ ʜᴇʀʙʟᴏɢ-ᴋɴᴏᴘ ♡¸.•*

1 weergave

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page