top of page

Wereld Suïcide Preventie Dag | World Suicide Prevention Day

TRANSLATE THIS BLOG HERE




gebied: Wereld


Internationale Dag ter voorkoming van Zelfdoding. Op 10 september is het ‘Wereld Suïcide Preventie Dag’ (World Suicide Prevention Day). Op deze dag wordt er wereldwijd aandacht gevraagd voor de preventie van zelfdoding en voor geestelijke gezondheidsproblemen.

Mensen branden op 10 september om 20:00 voor het raam een kaars om steun te betuigen aan het voorkomen van zelfmoord, voor de dierbaren die door suïcide verloren zijn gegaan en voor de overlevenden van een zelfmoordpoging.

Zelfmoord is een van de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld. Jaarlijks sterven een miljoen mensen door zelfmoord. Dat is meer dan het aantal mensen dat in oorlogen of bij terroristische aanslagen om het leven komt of vermoord wordt. In 2020 zal het aantal zelfdodingen tot 1,5 miljoen mensen per jaar zijn gestegen

En wat met de nabestaanden?

Als U een dierbaar iemand verliest door ziekte of ongeval, dan is dat zeer pijnlijk.

Evenwel iemand verliezen door zelfdoding weegt nog veel zwaarder door omdat men altijd met vragen en schuldgevoelens blijft zitten.

Ik kan er over mee-spreken. Zelfs als er vele mensen me zeggen: “Theo, maak U geen zelfverwijten, gij hebt alles gedaan wat mogelijk was voor M. en zij heeft er zelf voor gekozen”; toch zal ik de rest van mijn leven ergens met vragen blijven zitten.

Hoe diep die pijn na al die jaren blijft zitten kan U vinden in mijn artikel “Al wat ik mis is Liefde”==>>

Daarom deze Boodschap

Een) aan diegenen die het leven nietmeer zien zitten en overwegen om uit het leven te stappen, denk aan de pijn en het verdriet waar diegenen die achterblijven mee zitten

Twee) aan alle anderen, meestal geven mensen die suïcide willen plegen signalen dat zij hulp nodig hebben, negeer die signalen niet, U kan een leven redden

Drie) Negeer het gezegde :”iemand die zelfdoding wilt plegen,zegt dit niet op voorhand” In vele gevallen is dit een noodoproep en als deze noodoproep genegeerd wordt kan dit vaak aanleiding geven tot het effectief uitvoeren van de zelfdoding.

Vier) Ik wens veel sterkte toe aan de nabestaanden van Familie en Vrienden van iemand die zelfdoding hebben gepleegd, ik weet hoe hard en pijnlijk het is. mensen die dit niet hebben meegemaakt, kunnen er wel begrip (?) voor hebben voor hetgeen U meemaakt, maar het aanvoelen kunnen alleen diegenen die die pijn zelf hebben gevoeld.

Groetjes

Theo-Herbots

x

Deel met Familie, Vrienden en Kennissen, zij zullen U dankbaar zijn | *•.¸♡ ᴡᴏʀᴅᴘʀᴇs-ʙʟᴏɢɢᴇʀs ɢᴇʙʀᴜɪᴋ ᴅᴇ ʜᴇʀʙʟᴏɢ-ᴋɴᴏᴘ ♡¸.•*

0 weergaven

Comments


bottom of page