top of page

Twaalf stappen

Twaalf eenvoudige stappen die mijn leven positief hebben veranderd

Twaalf eenvoudige stappen die ook Uw leven positief kunnen veranderen

Ik ga in deze Blog niet alleen een open en eerlijke beschrijving geven van hoe de alcohol mijn leven heeft veranderd in een hel, hoe ik mijn materiële bezittingen, maar nog erger, mijn gezin heb verloren. Ik ga ook een beschrijving geven hoe het programma van de anonieme alcoholisten mij er hebben bovenop geholpen.

Ik ga deze stappen één voor één behandelen, hoe dat ik ze beleefd en toegepast heb. Zonder deze stappen, had ik het nooit kunnen bereiken om reeds gedurende zovele jaren en in zo’n moeilijke omstandigheden, zoveel pijn en zoveel verdriet te verwerken.

Het mooie van deze stappen is dat het voor eenieder die met een probleem of verslaving te worstelen heeft, het programma kan worden toegepast. Vervang gewoon het woord alcohol in de tekst door de andere verslaving of probleem en U zit goed.

Evenwel, ik zou toch willen aanraden om een zelf-hulp-groep te benaderen. Het werkt altijd beter als U samen met lotgenoten over uw probleem kunt praten en er aan werken (ik geef eerstdaags een pagina uit waar U zelfhulpgroepen kunt vinden)

Buitenstaanders kunnen dan weliswaar begrip hebben voor uw probleem zoals alcoholisme, maar om het aan te voelen wat het betekent, dat kan alleen door mensen die hetzelfde hebben aangevoeld.

Meer over hoe men met andere verslavingen dan alcoholisme, kan omgaan en daar het twaalf-stappen-programma kan toepassen volgt in volgende artikelen.

Morgen begin ik alvast met de beschrijving van de eerste stap.

Succes, het lezen van dit artikel is reeds een eerste stap voor U naar een gelukkig leven, eender welk probleem, eender welke verslaving U moet doorworstelen

Groetjes

Theo Herbots

0 weergaven

Comments


bottom of page