top of page

#Theo-Herbots | #Tienen | #Blog-#Natuurfotografie | Tips voor iPhone-fotografie: 5 trucs voor meeste




iStock 691327220 min. afbeelding

Ik geniet van het fotograferen van landschappen, dus veel van de tips die ik hier met je deel, gaan over van wat ik gebruik met mijn Nikon D850 wanneer ik op zoek ben naar die volgende fantastische foto …

Op het moment van schrijven heeft mijn smartphone – een iPhone X – er 19.189 foto’s op staan.

Zoals je ziet, maak ik veel foto’s!

In de loop der jaren heb ik veel, veel meer foto’s genomen dan dat, waarvan een groot deel met mijn smartphone werd genomen.

Hier zijn een paar tips die ik onderweg heb geleerd, zodat je al het mogelijke uit je telefoon kunt halen om betere landschapsfoto’s te maken.

Landschappen gaan helemaal over de weg
DSC03209 afbeelding

Uit de doos is mijn iPhone X niet slecht in de camera- en lensafdelingen.

Maar laten we eerlijk zijn, het heeft zijn beperkingen.

De uitdaging is dan om de juiste lenzen te vinden voor gebruik met je iPhone.

Ik heb in de loop van de jaren een aantal iPhone-lenzen getest en de meeste hebben slechte optische eigenschappen, hebben enorme hoesjes nodig om aan de telefoon te bevestigen, of beide.

DSC03211 afbeelding

Onlangs echter heb ik een set van iPhone-lenzen van Sandmarc in handen gekregen , en, nou ja , ze hebben me zeker gewonnen!

Een paar dingen recht uit de poort maakten indruk op me.

zonder afbeelding

Ten eerste is de bouwkwaliteit van deze lenzen onovertroffen. De lens is gemaakt van premium multi-coated optiek, zodat u heldere, scherpe beelden krijgt met minimale overstraling, nevenbeelden en andere aberraties.

De groothoeklens geeft je ook 2x het gezichtsveld, zodat je meer van die prachtige landschappen in een enkele opname kunt opnemen. U kunt het verschil zien tussen het gezichtsveld met de native lens van de iPhone X (hierboven) en met de Sandmarc groothoek-iPhone-lens (hieronder), die een effectieve brandpuntsafstand van 16 mm heeft.

Met wide-angle afbeelding

Ten tweede heeft de lens een onopvallende behuizing, waardoor je niet het gevoel hebt dat je een stenen telefoon bij je hebt met een omvangrijk en onhandig hoesje dat je in de weg loopt.

In feite is niet alleen het dunste lensobject ter wereld gemonteerd, maar u kunt de lens ook gewoon op uw telefoon klikken als u al een hoesje heeft of helemaal geen hoes nodig heeft.

DSC03213 afbeelding

De enige minpunt was dat de koffer een beer was om van mijn telefoon te verwijderen.

Maar nadat ik met de fijne mensen in Sandmarc gesproken heb, ben ik er zeker van dat binnen een paar weken een nieuwe zaak zal verschijnen die specifiek op dat probleem ingaat.

DSC 1575 Afbeelding bewerken

Even terzijde, ik weet dat de zon in de vorige twee beelden is uitgeblazen, maar in mijn verdediging nam ik slechts een paar snelle knipogen om het verschil in de kijkhoek te tonen terwijl ik mijn uitrusting voorbereidde op een lange blootstelling later die avond.

Je kunt dat schot hierboven zien, wat, gelukkig voor mij, toevallig een skimboarding van een man op de voorgrond bevat!

Kom meer te weten:

Je hebt de juiste apps nodig

iStock 622989300 min. afbeelding

Het hebben van de juiste apps op je telefoon kan het verschil maken tussen een succesvolle foto of een flop.

En ik bedoel niet alleen apps na de bewerking, ook …

Tegenwoordig is er echt een app voor bijna alles. Hier zijn een paar van mijn favorieten.

Mijn zonsondergang

IMG 2356 2 afbeelding

Zoals ik eerder opmerkte, ging ik naar het strand om een ​​lang belichtingsschot van de zonsondergang te krijgen en om ervoor te zorgen dat ik er op het juiste moment was, gebruikte ik de MySunset-app (beschikbaar voor iOS- en Android- apparaten).

Deze app geeft je een vijfdaagse voorspelling voor de zonsopgang en zonsondergang, inclusief een analyse van hoe goed de zonsondergang zal zijn.

Met andere woorden, hoe lager het getal weergegeven op de app (dat wil zeggen, 58%, zoals weergegeven in het groene vak in de linkerbovenhoek van de bovenstaande schermafbeelding), hoe minder kleurrijk de zonsondergang zal zijn.

Omgekeerd geldt hoe hoger het getal, hoe groter de kans dat u een met kleuren gevulde lucht als achtergrond voor uw landschapsfoto’s kunt gebruiken.


728x90 iPhone-afbeelding

My Tide Times

 beeld

My Tide Times is een andere app die ik veel gebruik, dus ik ben ervan overtuigd dat ik mijn avonturen voor het maken van foto’s precies goed zal plannen.

Met een gedetailleerde voorspelling van de getijden kun je met My Tide Times een locatie lokaliseren en nauwkeurige tijden krijgen voor het tij dat binnenkomt en uitgaat.

Hij vertelt je zelfs hoe hoog (of laag) het tij zal zijn, zodat je je shoot veilig kunt plannen.

Het is beschikbaar voor  iOS- en Android- apparaten.

VSCO

 beeld

Een van de beste fotobewerkings-apps die er zijn, is VSCO.

En als je de naam herkent, komt dat omdat VSCO altijd al bestaat, maar vroeger was het de film die ze produceerden.

Hun ervaring met filmfotografie heeft geleid tot de ontwikkeling van een reeks filters die u kunt toepassen op uw landschappen met allerlei looks, van helder, schoon en eenvoudig tot donker en korrelig.

De app bevat ook camerabesturingen, waarmee je de belichtingsinstellingen handmatig kunt aanpassen, opnamen kunt maken in RAW of HDR en nog veel meer.

Download VSCO hier .

Gebruik een polarisator

DSC03216 afbeelding

Ik weet dat het gek kan klinken om een ​​polarisator met een iPhone te gebruiken, maar geloof me, het kan worden gedaan!

Het blijkt dat Sandmarc niet alleen lenzen maakt voor iPhones, maar ook een gepolariseerd filter maakt .

Ik testte hun polarisator uit, en het werkte als een charme.

Ik merkte een toename in het contrast van de lucht en de wolken, minder schittering van het oceaanoppervlak en minder atmosferische waas.

DSC03215 afbeelding

De bouwkwaliteit van dit filter is ook uitstekend.

Het is eenvoudig aan en uit te zetten, dus het gebruik ervan is een fluitje van een cent.

Mijn enige klacht is dat het filter niet compatibel is met de Sandmarc groothoeklens, dus om het te gebruiken, moest ik mijn groothoeklens verwijderen en meegaan met de native lens van de iPhone.

Maar, als je het mij vraagt, dat is een kleine prijs om te betalen voor het krijgen van betere landschapsfoto’s met deze handige polarisator!

Kom meer te weten:

Vind manieren om diepte toe te voegen

iStock 619527336 min. afbeelding

Een van de problemen die je als landschapsfotograaf tegenkomt, is het overbrengen van de diepte die je met je ogen ziet in de foto’s die je maakt.

Maar er zijn verschillende trucjes die je kunt gebruiken om je landschappen diepte te geven, inclusief de eerste lijnen.

Zoals je op de bovenstaande foto kunt zien, helpen de lijnen die door de rijbaan zijn gemaakt je van de voorgrond naar het midden naar de achtergrond te bewegen.

Met die beweging kunt u elke “laag” van de opname inspecteren, waardoor u de indruk krijgt driedimensionaal te zijn.

iStock 668654238 min. afbeelding

Een andere populaire truc die je kunt gebruiken om diepte te creëren is om het primaire onderwerp op de een of andere manier in te kaderen.

Zoals te zien is op de bovenstaande foto, krijgen we door de compositie zo te maken dat het landschap door de rotsformatie wordt bekeken, een idee van de ruimtelijke relatie van de elementen in de opname. Met andere woorden, we hebben een beter begrip van hoe ver weg de achtergrondelementen kunnen zijn van die op de voorgrond.

Het gebruik van een kader binnen een kader is ook een handige truc als u een meer intieme blik wilt werpen op het landschap of zelfs als u ongewenste elementen uit het beeld wilt wegsnijden.

Vind schaduwen

iStock 156530984 min. afbeelding

Als je schiet tijdens Golden Hour, zul je prachtige lange schaduwen tegenkomen die door de lage zon worden geworpen.

Deze schaduwen geven niet alleen het dynamisch bereik van uw smartphonefoto’s, maar ze helpen ook om meer visuele interesse in de foto te creëren.

Er zijn ook verschillende manieren om schaduwen op te nemen in uw opnamen.

Zoals je hierboven kunt zien, kun je eenvoudig schaduwen gebruiken om een ​​patroon of patroon te markeren, zoals je in de zandduinen kunt zien.

iStock 588220026 min. afbeelding

Maar je kunt ook schaduwen gebruiken om een ​​klein mysterie te creëren met silhouetten, zoals de foto hierboven laat zien.

Dit geeft je een beetje meer creatieve vrijheid voor het maken van prachtige foto’s en in het geval van deze opname kun je ook een persoon in de afbeelding opnemen.

Mensen en landschappen zijn geweldige aanvullende onderwerpen, dus wanneer je de kans hebt om een ​​persoon aan je foto’s toe te voegen, doe het dan!

Kom meer te weten:



 beeld
 beeld
 beeld
 beeld

Deel met Familie, Vrienden en Kennissen, zij zullen U dankbaar zijn | *•.¸♡ ᴡᴏʀᴅᴘʀᴇs-ʙʟᴏɢɢᴇʀs ɢᴇʙʀᴜɪᴋ ᴅᴇ ʜᴇʀʙʟᴏɢ-ᴋɴᴏᴘ ♡¸.•*

0 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page