top of page

Eerste stap AA-Twaalfstappen-Programma

Zoals vermeld op mijn welkompagina, ga ik hier stap voor stap brengen zoals ik persoonlijk de twaalf stappen heb beleefd en nog steeds opnieuw beleef.

Vandaag de eerste stap

pablo (21)
“Wij hebben toegegeven dat wij machteloos stonden tegenover de alcohol – dat ons leven stuurloos was geworden”.

De gouden stelregel bij AA is:

  1. Wie je hier ziet

  2. Wat je hier hoort

  3. Vertelt het niet voort

Ik ga me ook aan deze stelregel houden en zeker geen namen noemen of zeker ook niets kenbaar maken wat er tijdens de vergaderingen wordt gedeeld.

Er is veel misverstand rond de afkorting AA. Velen maken er van: Anti-Alcoholisten, maar het betekent evenwel Anonieme Alcoholisten.

Voor iedereen is de reden waarom zij die eerste stap gezet hebben verschillend. Voor mij was het de totale afhankelijkheid aan de alcohol.

Het had niets te maken dat ik de ganse dag dronken rondliep, dat ik mijn werk niet meer aankon, dat ik verkeerde dingen deed, gewoon de afhankelijkheid.

Dus nu volgt het verhaal, hoe ik in 1999 deze eerste belangrijke stap gezet heb.

  1. In april 1999 was ik in de tuin bezig (ja ik werkte nog veel en hard), maar ik had ‘s middags reeds een halve bak bier leeg !!!!!

  2. Bij gebrek aan bier trok ik de kelder in, trok een fles wijn af en dronk ze in vier teugen leeg !!!!!!

  3. Ik ging verder werken in de tuin, kreeg terug dorst, ging terug de kelder in, trok terug een fles af…..

  4. En….dan, kreeg ik plots die reddende flits, de vraag die ik mezelf stelde: “met wat ben ik bezig, ik heb de alcohol niet meer onder controle….ik kan niets meer aan zonder alcohol….ik moet de dag beginnen met…alcohol, ik moet overdag alcohol drinken om te kunnen functioneren….ik heb voor “ALLES” alcohol nodig”……..

  5. Ik heb de stop op de fles gedaan, ben beginnen te zweten en te beven….

  6. Ik heb gewacht tot mijn vrouw en kinderen thuis kwamen van boodschappen….

  7. Heb hun gezegd: “ik heb een probleem, ik heb de alcohol niet meer onder controle” (Ik heb hier reeds meer over gezegd in een ander blogbericht), maar ik ga er iets aan doen, op 24/maart 1999 heb ik een congres van het kaderpersoneel, daar drink ik nog één aperitief, één glas wijn en één pint bier en dat heb zo ook gedaan en ik heb sedertdien geen enkele druppel alcohol meer aangeraakt.

  8. Wat ik in het vorige bericht evenwel “NIET” heb gezegd, is dat ik onmiddellijk in het plaatselijke info-krantje heb gezocht naar het adres van de contact-persoon van de plaatselijke AA-groep (ik woonde toen op een andere plaats).

  9. Deze is nog dezelfde avond met mij komen praten (ja zo werkt het bij AA), heeft me uitgenodigd op de eerstvolgende wekelijkse vergadering.

  10. Ik ben er naartoe geweest, durfde evenwel niet naar binnen te gaan, uit schaamte, heb een tijd lang heen en weer gelopen, tot de contact-persoon naar buiten kwam en me binnen bracht…

  11. Was er verwonderd van hoeveel mensen er daar aanwezig waren…

  12. Was verwonderd dat ik er mensen zag waarvan ik niet wist dat zij bij AA waren….

  13. Ik werd uitgenodigd om te gaan zitten…..

  14. Iedereen stelde zichzelf voor, maar….enkel met de voornaam, gevolgd door…..alcoholist.

  15. Ik stond er totaal verbaasd van dat iedereen zichzelf hier alcoholist noemde…..

  16. Aangespoord hierdoor…..

  17. Stelde mezelf ook voor met Theo…..alcoholist en mijn eerste stap was een feit

Zoals gezegd in een vorig Blog-artikel, had ik jaren er voor ook reeds een poging gedaan, maar daar ik zelf niet overtuigd was dat ik wel degelijk alcoholist was, was het toen allemaal gans anders overgekomen, omdat ik het toen enkel gedaan heb onder gerechtelijke druk.

Nu had ik de stap wel degelijk gedaan, ik had toegegeven dat ik alcoholist was, niet met loze woorden, maar met woorden die recht uit het hart en de ziel kwamen.

“Wij hebben toegegeven dat wij machteloos stonden tegenover de alcohol – dat ons leven stuurloos was geworden.”

Ik zal de volgende dagen, telkens een nieuwe stap behandelen, zoals ik persoonlijk hem heb ervaren.

Waarom ik hier nu zo in het publiek mijn anonimiteit prijs geef, zal duidelijker worden, als ik het ga hebben over mijn twaalfde stap. Maar ik ga eerst alle stappen één voor één op een open en eerlijke manier behandelen.

Groetjes en tot binnenkort

Eerst hier de link naar alle twaalf de stappen zoals beleefd door Theo Herbots ➽➽click here ☚

Ps. vergeet niet om U in te schrijven op de nieuwsbrief, zodat U de beschrijving van mijn volgende stappen niet mist

2 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page