top of page

Alcoholmisbruik ||Alcohol abuse

Alcoholmisbruik: in mijn meest gelezen en via Google opgezocht bericht “alcoholisme is een ziekte die kan genezen worden” heb ik het reeds uitgebreid gehad over alcoholisme in het bericht hier beneden van https://gezond.be/ gaat het vooral over alcoholmisbruik.

Onder dat artikel ga ik nog wat eigen tekst toevoegen

Alcoholmisbruik

  1. GEZONDHEID

  2. 24/12/2019

  3. Geert Vergote

  4. 3 min leestijd

Alcoholmisbruik

Drink met mate

Te veel alcohol drinken, beïnvloedt lichaam en geest. Alcohol heeft een verdovend effect op de hersenen en verandert je gedrag, gevoelens en reactievermogen. Door alcohol ontstaat een vals gevoel van zelfvertrouwen, wat kan omslaan in roekeloosheid. Drink daarom altijd met mate.

Wat is de grens?

Onderstaand advies is bedoeld voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar. Jongeren onder de 18 jaar drinken best geen alcohol.

  1. Alcohol is een schadelijke stof. Om de risico’s van alcoholgebruik te beperken, drink je best niet meer dan tien standaardglazen per week.

  2. Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol. Kies je ervoor om alcohol te drinken? Spreid je gebruik over meerdere dagen en las minstens twee alcoholvrije dagen per week in.

Wanneer drink je beter geen alcohol?

  1. Als je jonger bent dan 18 jaar.

  2. In het verkeer (ook te voet of met de fiets).

  3. Voor, tijdens en onmiddellijk na lichamelijke inspanningen en sport.

  4. Voor en tijdens het werk.

  5. Wanneer je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van anderen.

  6. Tijdens activiteiten waarbij alertheid en vaardigheden nodig zijn (bedienen van machines, elektrische apparaten, ladders).

  7. Alcohol is schadelijk tijdens alle fasen van de zwangerschap. Je drinkt best ook niet als je borstvoeding geeft.

Februari zonder alcohol

Tournée Minérale is een initiatief van De DrugLijn en Stichting tegen Kanker. Het doel? Tijdens de maand februari geen alcohol drinken. Doe mee en voel het effect. Een maand stilstaan bij je alcoholgebruik levert alleen maar voordelen op. Het aanbod alcoholvrije drankjes is groot. Inspiratie nodig? Bezoek de website van Tournée Minérale (www.tourneeminerale.be).

Hulp nodig?

Bij De DrugLijn kan iedereen terecht met alle vragen over drank, drugs, pillen en gokken. Via 078 15 10 20 of http://www.druglijn.be. Voor online hulp en begeleiding kan men ook terecht op http://www.alcoholhulp.be.

Geert Vergote is een echte expert op het vlak van fytotherapie, ook wel plantengeneeskunde genoemd. Sinds 2009 is hij gastprofessor aan de associatie KULeuven. Daarnaast is hij ook een gegeerde spreker en organiseert hij als natuurgids aangename, leerrijke wandelingen.

 

Zoals beloofd, ga ik hier wat extra informatie van mezelf toevoegen

Niet iedereen die regelmatig alcohol drinkt wordt alcoholist, maar als het Alcoholmisbruik wordt, wordt iedereen er vatbaar voor en eenmaal alcoholist, alcoholist voor de rest van je leven.

Niemand begint alcohol te drinken met de bedoeling om alcoholist te worden.

Men is geen alcoholist van vandaag op morgen, dit is iets dat traag groeit en net daardoor beseffen weinigen wat er gaande is.

Meestal is het zo dat “iedereen” in de nabije omgeving beseft wat er met U gaande is, behalve de persoon in kwestie zelf.

Ik ben indertijd gewoon beginnen alcohol te drinken om mee te doen met mijn vrienden en met collega’s op het werk.

De eerste maal dat ik gestopt ben

was op 16 oktober 1988

Onder invloed van alcoholmisbruik ben ik in een café overgegaan tot een gevecht en heb ik problemen gekregen met Het Gerecht.

Ik ga dit verhaal hier niet uitgebreid naar voren brengen, maar in elk geval heb ik het geluk gehad dat de zaak geseponeerd werd op voorwaarde dat ik iets zou doen aan mijn alcoholmisbruik.

Ik ben dan 9 jaar lang naar AA-vergaderingen gegaan en heb 9 jaar lang totaal geen druppel alcohol meer aangeraakt

Tot er terug alcoholmisbruik ontstond tijdens

Een Feestje

Mijn oudste Dochter ging naar De Hotelschool.

Daar moesten de kinderen regelmatig als voorbereiding op het dagelijks ritme, gerechten klaarmaken en opdienen aan De Ouders en andere genodigden.

Op één van die feestjes kwam mijn dochter aan mij en mijn vrouw een zelfgemaakte aperitief aanbieden.

Ik heb hier op gereageerd,: “Sorry C. ge weet dat ik geen alcohol drink”

Dat meisje raakte in paniek, want alle andere Ouders namen de aperitief aan van hun kinderen, behalve haar vader.

Idereen keek naar haar, gevolg nog meer paniekerig gedoe.

Dat kon ik niet verwerken en ik nam de aperitief aan, hief het glas zoals andere Ouders.

Daar was niets mis mee geweest als ik het glas daarna had doorgegeven aan iemand anders.

MAAR !!! OP HET OGENBLIK DAT IK HET GLAS IN MIJN HAND HAD

KWAM DE VERLEIDING OM TE DRINKEN

Er schoot door mijn gedacht: “Ik heb negen jaar niets meer gedronken, eentje zal wel geen kwaad kunnen”

En inderdaad, het bleef die avond met één en dat was nu net het gevaar.

De volgende voelde ik me overgelukkig, ik had de drank terug onder controle (dacht ik)

Meteen liep ik naar De Winkel om me zes blikjes bier bij te halen en….dronk ze allemaal vlak na mekaar uit en het werd drankmisbruik.

Geloof me, daar waar men slechts geleidelijk alcoholist word, start het bij herval terug daar waar het de vorige keer is gestopt.

Het heeft wel maar zes maanden geduurd vooraleer ik terug tot inzicht kwam, maar het drankmisbruik binnen die zes maanden was enorm geworden.

Waarom ik dit hier allemaal neerschrijf?

WAAROM

ZAL IK IN EEN VOLGEND ARTIKEL BRENGEN

En meteen ook hoe ik definitief gestopt ben en veel meer.

Heeft U vragen of opmerkingen?

Aarzel niet om het te doen via het reactie-formulier hier beneden

THEO-HERBOTS

BEDANKT VOOR

  1. UW BEZOEK

  2. UW VERTROUWEN

  3. UW REACTIES

  4. UW INSCHRIJVING OP DE NIEUWSBRIEF

  5. EN DELEN OP SOCIAL-MEDIA

lees meer dergelijke artikelen

In de categorie de weg naar een “GELUKKIG LEVEN” Klik hier

Deel met Familie, Vrienden en Kennissen, zij zullen U dankbaar zijn | *•.¸♡ ᴡᴏʀᴅᴘʀᴇs-ʙʟᴏɢɢᴇʀs ɢᴇʙʀᴜɪᴋ ᴅᴇ ʜᴇʀʙʟᴏɢ-ᴋɴᴏᴘ ♡¸.•*

0 weergaven

Comentários


bottom of page